SIAPAKAH USAHAWAN ?

JEJAK USAHAWAN, ADAKAH ANDA USAHAWAN ?
Usahawan perlu mempunyai beberapa kemahiran, diantara kemahiran yang amat perlu adalah Kemahiran Mendengar. Usahawan sering menghadhiri seminar, ceramah, sessi dailog dan mungkin juga sering menerima "rejection" jualan dan lain-lain rejection. Kemahiran Mendengar bukalah sesuatu yang mudah apatah lagi untuk mendengar dengan minda dan hati....! SIAPA USAHAWAN ? Terdapat pelbagai definasi, bergantung kepada siapa yang memberi definasi, apa latar belakang mereka dan dari propektif mana mereka melihat. Berikut adalah definasi dari seorang tokoh akademik yang mengajar subjek keusahawanan :
USAHAWAN ADALAH SESEORANG YANG BERUSAHA MEREALISASIKAN IDEA DENGAN MERANCANG, MENGURUS, MENYELENGGARA DAN MELAKSANAKAN USAHA-USAHA MENJANA EKONOMI DENGAN SOKONGAN MODAL DAN MASA SERTA BIJAK MENGURUS RISIKO DAN BERANI MENGHADAPI CABARAN SEMASA.
FROM ZERO TO HERO

6 KRETERIA USAHAWAN : 1. IMEJ & AURA DIRI 2. KEMAHIRAN KOMUNIKASI 3. KEMAHIRAN MENGURUS & MENTADBIR 4. SIKAP & K0MITMEN 5. FOKUS & BERMOTIVASI 6. MISI & VISI MODAL UTAMA PERNIAGAAN ADALAH DIRI SENDIRI ?

MENGAPA SAYA MEMILIH KERJAYA USAHAWAN !

A. 9/10 KEKAYAAN ADALAH MELALUI PERNIAGAAN Rata-rata seseorang usahawan mempunyai sumber pendapatan dari empat sumber : 1. Gaji sebagai pengurus atau pengarah urusan syarikat 2. Keuntungan dari perniagaan yang di jalankan 3. Dividen dari modal yang di laburkan 4.Komisen dari barangan atau servis yang dipasarkan

B. MENYERTAI JIHAD EKONOMI UMMAH

Memperbaiki Nasib Diri dan Keluarga, Bangsa serta Ummah

C. MEMAKMURKAN MASYARAKAT DENGAN MUAMALAT ISLAM

Sejak berkurun lamanya umat islam di tenggelami dengan sistem ekonomi kapitalis, hanyut dengan amalan perniagaan beriba. Pelbagai bentuk tekanan dan pernindasan dalam sistem yahudi itu. Tiba masanya umat islam bangkit dan membebaskan diri, keluarga dan masyarakat dari sistem perniagaan jahilliyah kepada muamalat islam. D. MENANDINGI YAHUDI DAN NASRANI

Rata-rata kuasa ekonomi di tangan yahudi, jangan biarkan mereka monopoli ! Menjadi fardu kiffayah kepada umat islam !

KELUAR PAGI BALIK PETANG, DAPAT GAJI HABIS BUAT BAYAR HUTANG ?

CABARAN USAHAWAN BUMIPUTRA ?
  1. Modal - RM
  2. Ilmu / knowledge
  3. Jaringan/Network
  4. Pengalaman
  5. Budaya Keusahawanan

HALANGAN KEPADA KEJAYAAN USAHAWAN ?

  1. Disiplin
  2. Daya Tahan
  3. Sikap Tamak haloba
  4. Hasad dengki- tiada sikap bantu membantu bangsa sendiri
  5. Sabotaj - oleh rakan kongsi/kakitangan/pesaing
  6. Kerenah Birokrasi- nak tolong mesti kena hulur, tak hulur tak proses

9 RAHSIA KEKAYAAN 1. Keinginan Yang Membara Untuk Kaya 2. Tidak Berputus Asa & Berfikiran Positif 3. Tingkatkan Kemahiran & Kepandaian Diri 4. Jujur & Amanah Serta Sabar 5. Tidak jadi Hamba Wang 6. Jauhi Hutang & Bijak Mengurus Hutang 7. Berkawan & ‘Berkahwin’ Dengan Orang Kaya Duit 8. Labur 10% Dari Pendapatan - Wang Menjana Wang (Menanam Wang=Menuai Wang) 9. Sucikan Pendapatan -10% Untuk Zakat & Sedekah (Banyak Memberi= Banyak Menerima )

Mengurus sebuah perniagaan seperti menunggang sebuah basikal ? a) Pilih Jenis Basikal Yang Sesuai b) Belajar Cara Menunggang Dengan Betul c) Pastikan Arah & Distinasi d) Patuhi Peraturan Jalan Raya & Peraturan Perlumbaan 5’D : Determination>Drive>Discipline>Dedication>Duplication 5 FAKTUR KEJAYAAN USAHAWAN 1. BERSIKAP SEBAGAI USAHAWAN > INISIATIF & KREATIF > CEKAP MEREBUT PELUANG > GIGIH & BERDISIPLIN > MEMBINA JARINGAN PERNIAGAAN > MEMUASKAN HATI PELANGGAN 2. PANDAI MERANCANG & BIJAK MENGURUS 3. RAJIN MEMASAR & GIGIH MENJUAL 4. CEKAP MENGAWAL KEWANGAN 5. TAHU MENGIRA RISIKO

Kemahiran Teknikal > Kemahiran Pengurusan > Kemahiran Kepimpinan ERTI SEBUAH KEJAYAAN ? KEJAYAAN ADALAH ‘KEKAYAAN’ DALAM SEMUA ASPEK KEHIDUPAN SAYA. Ø KEWANGAN & KEMEWAHAN Ø KEGEMBIRAAN & KECERIAAN Ø MEMILIKI RUANG & MASA Ø KREATIF & INNOVATIF Ø SILLATURRAHIM & JARINGAN Ø CINTA & PERSAHABATAN Kekayaan Masa Depan Terletak Pada Nilai Pengetahuan & Kemahiran Yang Boleh Di Perdagangkan –Thomas Edition 2 pemangkin utama kejayaan !

Ø ILMU YANG SAYA PELAJARI DAN AMALKAN > KNOWS HOW Ø ORANG YANG SAYA BERURUSAN DENGANNYA > KNOWS WHO Setiap Masa Saya Mesti Mempelajari Banyak Perkara Baru ! Setiap Hari Saya Mesti Jumpa Dengan Ramai Orang Baru ! 4’S : ciri-ciri orang gagal 1. Suka Beralasan 2. Selalu Menyalahkan Orang Lain 3. Sering Mengulangi Kesilapan Yang Sama 4. SombongBodoh “Cerdik Tak Dapat Nak Tumpang” “Bodoh Tak Dapat Nak Ajar” Kejayaan Seringkali Meniti Dari Kegagalan Kepada Kegagalan Tanpa Kehilangan Semangat Untuk Berjaya – Wiston Churchill DECLARATION #1 : My Business Philosophy is To Be Very FOCUS On What I’m DOING, On what I KNOW Best And On What I Could PRODUCE Best ! DECLARATION #2 : Every JOB Is A My Self POTRAIT I Must AUTOGRAPH My Work With EXCELLENCE ! DECLARATION #3 : I Must Facing Any Problem Positively, Run Away Doesn’t Solve The Problem But Will Create New Problem !

MEMBINA NAMA>JENAMA>PENJENAMAAN

APALAH ADA PADA NAMA ? Terdapat golongan yang sering melontar ungkapan “APALAH ADA PADA NAMA ?”. Golongan ini berhujah ”Kalaulah bunga Tanjung ditukar nama kepada bunga Tahi Ayam sekalipun, harumnya tetap sama dan tidak akan berubah, jadi apalah ada pada nama?” Manakala banyak pula golongan yang begitu perihatin pasal sesuatu nama, golongan ini termasuklah : IbuBapa yang sedang menunggu kelahiran bayi mereka. Mereka ini sibuk mencari nama yang baik dan sesuai untuk anak yang bakal lahir. Sesuai denagn saranan Junjungan Nabi supaya ibubapa memberikan nama yang terbaik untuk anak-anak mereka. Mereka yang hafal dan faham tentang 99 Asma’ Alhusna cukup prihatin dalam soal nama. Golongan yang baru mula hendak berniaga, mereka ini sibuk mencari nama syarikat yang bersesuai untuk di daftarkan sebagai nama syarikat mereka. Golongan usahawan yang sedang mengembangkan syarikat mereka ke arena antarabangsa. Mereka ini mengkaji nama syarikat atau nama produk mereka yang sediada, adakah mempunyai standard antarabangsa ataupun tidak? Adakah nama itu patut di kekalkan atau patut di beri nama baru, ”Rebranding”? Golongan usahawan yang sedang mengalami kemerosotan bisnes. Mereka mula berfikir adakah nama syarikat atau nama produk mereka ada ”fengshui” atau tidak. Mereka mula merujuk kepada pakar-pakar fengshui bagi mendapat nasihat. Pihak berkuasa tempatan dan pakar-pakar bahasa. Mereka ini sering mencadangkan supaya nama jalan, nama tempat atau nama-nama lain yang sediada wajar ditukar kepada nama baru atas alasan tersendiri. Seringkali pula cadangan mereka mendapat tentangan dari pihak-pihak lain. Sepintas lalu, mari kita lihat apa yang sebenarnya ada pada sesuatu nama !1. Nama adalah perkataan yang digunakan untuk membezakan Manusia, Haiwan, Tempat dan Produk. 2. Nama menggambarkan Bangsa, keturunan dan budaya serta lokasi penempatan. 3. Nama > Jenama > Penjenamaan 4. Nama mengambarkan perwatakan dan personaliti. 5. Jenama adalah nilai komersial. 6. Penjenamaan adalah perwatakan atau identiti yang di nobatkan. Dalam sebuah perniagaan, Nama>Jenama>Penjenamaan amat-amat penting ! Maka mulakan dengan meletakkan Nama Syarikat yang betul dan tepat !!