NoTa JuTaWan (1)

Seorang Jutawan menulis rangkap berikut pada buku notanya : Idea yang Hebat seringkali datang pada setiap kali saya jatuh dari kegagalan. Idea semakin bertambah hebat bila semakin kerap saya jatuh.

Saya perhatikan pada umumnya ada 3 sikap manusia yang jatuh dari sesebuah kegagalan:
1. Mereka amat kecewa dan merungut sepanjang masa.
2. Mereka bangun semula dan mencuba dan terus mencuba, namun tidak ramai yang mampu berjaya semula.
3. Mereka mencari jawapan atas kegagalan mereka dan mencari jalan lain yang membawa kepada kejayaan, sehinggalah mereka benar-benar menemui kejayaan.

Jutawan Adam Khoo berpendapat bahawa Nilai Intelek itu tidak diukur dari pencapaian akademi, punya ijazah Sarjana mahupun Phd semata-mata. Lebih kepada kebolehan Mencipta Nilai dan Menambah Nilai. Hal ini biasanya dapat dilakukan oleh mereka yang berTabiat Memberi Lebih Dari apa yang diHarapkan.

Fakta Yang Menarik, Thomas J.Stanley pengarang buku Millionaire Mind telah menemubuai 733 jutawan dan bertanya apakah faktor utama kejayaan mereka? Berlaku jujurlah kepada orang lain ! Kepercayaan masyarakat arab jahilliyah kepada Baginda Nabi adalah kerana sikap Amanahnya dan Baginda amat menyarankan kepada kita semua supaya menjadi umat yang Amanah !

Apakah maksud Umar Al khatab bila beliau berkata"didiklah anak-anak kamu dengan cara berbeza dari zaman kamu". Apakah dengan memberi kemewahan kerana dulu kita hidup serba kekurangan? kata seorang jutawan kepada anaknya, "ayah tidak akan membesarkan kamu dengan kemewahan kerana jika dari kecil kamu telah dapat apa yang kamu idamkan, kamu pasti kehilangan kemahuan, kehilangan daya juang untuk meraih kejayaan".


Tiada ulasan: